Information för boende

Samlad information för medlemmar i Brf Fältspaten.

Andrahandsuthyrning

Du får hyra ut din lägenhet i andra hand till någon utomstående, men det krävs ett godkännande av styrelsen.

För information om andrahandsuthyrning se Riksbyggens information om andrahandsuthyrning.

Blankett för ansökan finner du på Mitt Riksbyggen.

Ansökan om andrahandsuthyrning av din bostadsrätt lämnas i någon av styrelsens postfack (du hittar ett styrelse postfack i varje hus).

Bopärmen

I Bopärmen, som tillhör lägenheten och är en pärm med samlad dokumentation för bostadsrätten och gemensamma fastigheter, finner du svar på de flesta frågor som kan uppstå som bostadsrättsinnehavare.

Exempel på information som återfinns i Bopärmen är information om köket, parkettgolv och garantier.

Efter att ni har läst igenom Bopärmen, och Bopärmen saknar svar på er fråga, kontaktar ni styrelsen eller Riksbyggen för hjälp.

Felanmälan

Behöver du som boende göra en felanmälan? Se nedan för vem du behöver kontakta för för din felanmälan.

Lägenheten

Om du som boende behöver göra en felanmälan för din lägenhet görs detta till Riksbyggen, som är fastighetsskötare på uppdrag av Brf Fältspaten.

Du kan antingen göra en felanmälan via Mitt Riksbyggen eller telefon.

Riksbyggen Dag & Natt 0771-860 860
(Undvik gärna telefonkontakt utanför arbetstid (vardagar 8–16), annars får vi extra onödiga kostnader som samtliga medlemmar får betala för.)

Mitt Riksbyggen
Välj "Anmäl ett fel" och att ditt ärende gäller "Min bostad" och följ därefter instruktionerna.

Samfälligheten

Felanmälan gällande utemiljö, trapphus till garage, cykelskjul, sopsugsanläggning eller garage (inklusive cykelförrådet) görs till Riksbyggen. Uppge att ärendet gäller Samfällighet Porslinsfabriken, kundnummer 4415.

Riksbyggens kundtjänst 0771-860 860

Du kan även skriva in en anmälan via Mitt Riksbyggen.
Välj "Anmäl ett fel" och att ärendet gäller "Min förening/gemensamt utrymme" och följ därefter instruktionerna.

Kontakta styrelsen för övrig felanmälan av samfälligheten.

För generell information se Samfälligheten.

Störande grannar

Vi vill alla uppleva en trivsam boendemiljö. Om du upplever störande grannar försök först och främst att tala med din granne. Om du upplever vidare problem kontaktar du styrelsen.

Ny medlem

Välkommen till Brf Fältspaten!

Som ny medlem är det värt att tänka på och känna till:

  • Det är förbjudet att köra med motordrivna fordon på gården. Detta gäller även vid inflyttning. Tips är att parkera längs Kvillegatan och använda lastvagn för att flytta in dina saker om du inte orkar att bära.
  • Ditt tresiffriga lägenhetsnummer behövs vid kontakt med styrelsen och Riksbyggen. Hur du hittar detta finns beskrivet via Vanliga frågor.
  • Felanmäl till Riksbyggen för att ändra namn på dörr och brevlåda. Se hur via Felanmälan.
  • För att ändra kontaktuppgifter för porttelefonen kontaktar du styrelsen. Se hur via Ändring av mottagarlistan.
  • För att aktivera ditt Telia Triple play kontaktar du Telia.
  • Saknar du Telia Triple Play router eller de två TV-boxarna som skall finnas i din lägenhet? Kontakta den tidigare ägaren av din lägenhet. Routern och tillhörande två TV-boxar tillhör lägenheten och räknas som fast inventarie, men det har förekommit att tidigare medlemmar tagit med sig denna utrustning vid utflyttning. Ditt internet kommer inte fungera utan Telias egna router.
  • Inget eget elavtal behövs. Samtliga lägenheter är ansluta till Fältspatens gemensamma elavtal.
  • Individuell förbrukning av el, kall- och varmvatten debiteras två månader släpandes sett från aktuell avi ifrån Riksbyggen.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev delas ut till varje medlem en gång per kvartal och skall sättas in i bopärmen.

Vanliga frågor

Vi sammanfattar återkommande vanliga frågor samt information som är bra att känna till!

Hur hittar jag mitt tresiffriga lägenhetsnummer?
Ditt tresiffriga lägenhetsnummer hittar du alltid på avin ifrån Riksbyggen alternativt genom att se uppsatt skylt i övre hörnet vid din lägenhetsdörr. Både ditt unika tresiffriga lägenhetsnummer och icke-unika fyrsiffriga lägenhetsnummer ifrån Skatteverket finner du på denna skyltning. Det fyrsiffriga är ett nummer som används vid postutdelning och myndighetsrelaterade ärenden där numret upprepas på samtliga av våra hus.
Varför behöver jag mitt tresiffriga lägenhetsnummer?
Ditt tresiffriga lägenhetsnummer är unikt för just din lägenhet och behövs för allt administrativt arbete relaterat till din lägenhet.
Ska man anmäla inbrott i garaget och i förråden?
Absolut! Det är viktigt att polisanmäla och meddela styrelsen genom att mejla [email protected].
Jag skulle vilja glasa in min balkong/terrass, finns bygglov för det?
Nej. I dagsläget har dessvärre bygglovet gått ut. Om du är intresserad av att glasa in din balkong behöver du meddela styrelsen och sedan söka eget bygglov. Montör av inglasning måste vara Alnova.
Varför måste det vara Alnova för att glasa in min balkong?
En balkonggrupp valde ut Alnova när husen var nybyggda och styrelsen har inte varit delaktiga i valet av montör, men styrelsen har godkänt beslutet av montör. Alnova är vald som montör för föreningen och samtliga medlemmar som önskar glasa in sin balkong behöver meddela styrelsen, söka bygglov individuellt och använda Alnova som montör.
Kan jag ringa Riksbyggen och felanmäla min trasiga diskmaskin?
Nej. Tyvärr har garantitiden för vitvarorna gått ut så om något går sönder är det du som bostadsrättsinnehavare som själv ansvarar för detta.
Jag ska flytta och behöver parkera släpet utanför ingången så att jag slipper bära så långt, hur kommer jag förbi bilspärren?
Det är tyvärr förbjudet att köra med fordon inne på gården. Orsaken är att det uppkommit sprickor på garagetaket som helt enkelt inte håller för så tung last. Därför är det alla dagar och vid alla tillfällen ej tillåtet att köra in på gården. Även vid flytt. Om ditt släp är litet så kan du lasta via garaget.
Får jag rasta min hund på gården?
För allas trevnad så är rastning av hund förbjudet på vår gemensamma innergård. Vid rastning i vårt närområde glöm inte att plocka upp efter ditt husdjur för allas trevnad.
Hur bokar jag gästlägenheten?
Se Gästlägenheten.
Jag har tappat bort en tagg (passerbricka) till huset, vad gör jag då?
Se SafeTeam.
Jag har tappat bort min nyckel till huset, vad gör jag då?
Kontakta Riksbyggen så att de kan tillverka en ny till dig. Du bekostar själv den nya nyckeln.
Hur många nycklar och taggar skall det finnas till min lägenhet?
Det skall finnas tre taggar, tre nycklar samt tre postfacksnycklar.
Vad gör jag om jag har fått skadedjur i min lägenhet?
Anmäl till Riksbyggen. Se Felanmälan för information.
Det står en bil parkerad på min parkeringsplats i garaget, vad gör jag?
Kontakta P-tjänst om din parkeringsplats har blivit upptagen av obehörig. Det är P-tjänst som kan hjälpa dig med detta.
Telefon: 031 51 88 10
Hur säger jag upp min parkeringsplats?
Det är tre månaders uppsägningstid. Du säger upp din parkeringsplats på Mitt Riksbyggen.
Jag har skrymmande saker jag vill slänga. Finns det ett grovsoprum?
Nej, det finns inget grovsoprum. Du behöver själv ta det till en återvinningscentral, t.ex. Tagene återvinningscentral.
Hur gör jag för att få ett lägenhetsutdrag?
Kontakta Riksbyggen för att skicka dig ett lägenhetsdrag. De har hand om det administrativa kring detta och inte styrelsen.