Om föreningen

Brf Fältspaten ingår i Porslinsfabrikens Samfällighet. Husen byggdes av Peab och stod klara hösten 2011.

Bild över innegården
Innergård.

Lägenheter

Brf Fältspaten består av 133 lägenheter fördelade på 36 st 1 rok, 46 st 2 rok, 46 st 3 rok och 4 st 5 rok.

Parkering

Föreningen har tillgång till 76 parkeringsplatser och två (2) MC-plats i samfällighetens garage under husen. Kösystem tillämpas men i dagsläget finns platser lediga för föreningens medlemmar. Är du intresserad av att hyra parkeringsplats i garaget kontaktar du Riksbyggen tel. 0771-860 860.

Utöver dessa har föreningen även tillgång till besöksparkeringsplatser utomhus längs med Lundbyleden. Det gäller platserna 2-22 samt 57-76 (vilka är uppskyltade som besöksparkering). Parkeringsautomat finns intill husväggen vid Kvillegatan 1.

Taxa: (med reservation för ändringar)
7 kr/timme 08-22 (08-18)
2 kr/timme övrig tid
400 kr/14 dagars (Parkering på valfri ledig plats på besöksparkeringen. Gäller ingen specifik plats.)

Laddstolpar

Laddboxar finns tillgängliga på tio av föreningens besöksparkeringar. Laddboxarna är ännu inte driftsatta.

Parkeringsbolag

Föreningen använder P-tjänst som parkeringsbolag. Kontakta P-tjänst för hjälp om din garageparkeringsplats är upptagen av obehörig. Kontakta även P-tjänst om du ser motordrivna fordon inne på gården.

Regler

Motordrivna fordon är förbjudna inne på gården alla dagar och vid alla tillfällen. Detta på grund av att garagetaket har tagit skada och håller inte för tung last. Detta gäller även vid in- och utflyttning.

Föreningen hyr endast ut parkeringsplatser till medlemmar och det är inte tillåtet att hyra ut sin parkeringsplats i andra hand, förutom vid giltig andrahandsuthyrning av ens bostadsrätt till andrahandshyresgäst. Föreningens medlem ansvarar för platsen och att parkeringsplatsavtalet efterföljs.

Uthyrning och köhantering av föreningens parkeringsplatser hanteras av Riksbyggen. Medlemmar kan ställa sig i kö först när de tillträder lägenheten enligt överlåtelseavtalet.

Medlemmar erbjuds parkeringsplats i mån av plats. Mer än en parkeringsplats erbjuds endast i mån av outhyrda platser med maxtak på två parkeringsplatser och att det inte råder aktuell kö till parkeringsplats.

Det är inte tillåtet att utföra biltvätt eller service som medföljer risk för läckage av oljor eller andra farliga vätskor i garaget och vid parkeringsplatserna utomhus. Detta är på grund av brand- och miljöskäl.

Det är inte tillåtet att ha lagring på parkeringsplatserna. Föremål skall lagras i medlemmens förråd eller bostadsrätt.

I garaget tillåts inte tomgångskörning längre än en (1) minut. Detta på grund av ansamling av avgaser.

Medlemmens ansvar för att följa styrelsen och/eller förvaltarens uppmaningar

Vid samtliga parkeringsplatser, utomhus såväl i garage, gäller att medlemmen följer styrelsens och/eller fastighetsförvaltarens (Riksbyggen) uppmaningar vid tillfälliga arbeten såsom städ av garage, markarbeten, installationsarbeten med mera.

Vid tillfälliga arbeten kan styrelsen besluta om ersättning om arbetet planeras att ta lång tid. I allmänhet behöver medlemmar stå för egna kostnader för tillfällig parkering på egen hand.

Om parkeringsplatshyrestagaren själv eller den som framför fordon orsakar skada eller liknande i anslutning till parkeringsplatsen debiteras hyrestagaren.

En parkeringsplats medföljer inte vid överlåtelse av bostadsrätten till ny medlem.

Porslinsfabrikens Samfällighet

Brf Fältspaten ingår i Porslinsfabrikens Samfällighet. Här ingår även Brf Drejaren, Brf Fajansen, Brf Stengodset samt Brf Flintgodset. För mer information om samfälligheten se Samfälligheten

Gemensamma utrymmen

I källaren finns garage, cykelförråd samt lägenhetsförråd. Barnvagnsförråd finns i respektive trapphus i källarplan. Föreningens övernattningslägenhet finns i källaren under hus 4 (vilket är adresserat som Kvillegatan 1). För mer information om övernattningslägenheten se Gästlägenheten.

Utemiljö

Föreningen har en trevlig gemensam innergård. Där finns en lekplats, cykelparkering samt sittgrupper.

Värme, vatten och el

Uppvärmning sker med värmepumpar som kompletteras med fjärrvärme. I lägenheterna finns det vattenradiatorer. Fjärrvärme försörjer allt varmvatten. Värme ingår i månadsavgiften men vatten avräknas individuellt efter förbrukning och debiteras med månadsavgiften. Det är också separat mätning av hushållsel för varje lägenhet.

TV, bredband och telefoni

Telia triple play. Telia är leverantör av bredband, TV och telefoni. Abonnemangsavgiften för grundutbudet ingår i månadsavgiften.